Studium draperii

Autor- Oliwia Mazurek. Format B-2

Ten temat od zawsze fascynował studentów, zwłaszcza kiedy zapoznali się z podstawą cieniowania i stosowania gładkich gradientów w technice ołówka (grafitu). 

Napomnę na wstępie, że temat draperii pojawia się cyklicznie co roku, przeważnie w okolicach listopada/grudnia. Uczniom zajmuje ok. 2 do 3 tygodni na przestudiowanie tematu, w systemie – jedno spotkanie 3 godzinne na tydzień. 

Rysunek z obserwacji w Atelier Miniatura.

W roku szkolnym 2021/22, ten temat wypadł wyjątkowo dobrze, o czym będę poniżej pisać.

Autor- Marta Kosmalska. Format B-2

Na wyróżnienie zasługuje praca Oliwii Mazurek, która narysowała studium w technice grafitu, wyjątkowo trafnie i przestrzennie ukazując charakter zgięć tkaniny, jak również prezentując ją w diagonalnej kompozycji pionowej, co uchodzi za wyjątkowe wyczucie harmonii i równowagi. W kompozycji dominuje kierunek ustawionej linii przekątnej od górnego prawego narożnika strony do dolnego lewego. Skontrowany jest on z dwiema liniami: pionową, przesuniętą na prawą stronę pracy, oraz poziomy po lewej na wysokości 3/5 obrazu. Więcej o kompozycjach diagonalnych przeczytasz w tym artykule : --> kliknij tutaj

Autor- Agata Zając. Format B-2

Kolejnymi pracami godnymi uwagi są rysunki Agaty Zając oraz Marty Kosmalskiej. U Kosmalskiej Draperia została ukazana w ujęciu na pozór centralnym, aczkolwiek mocno wzbogaconym kierunkami tworzącymi drugi plan, gdzie przecinają się po przekątnej kompozycji obrazu. W jej centrum krzesło, jakby zawieszone w przestrzeni wypełnionej fałdami draperii, gdzie wylewają swe struktury zgięć, których odczuwamy niemalże ich ciężar. Rysunek jest dodatkowo wzmocniony kontrastującym się z dynamicznie za-szrafowanym tłem wobec wystudiowanego pozornego centrum obrazu. 

Autor- Maja Karwowska. Format B-2

Natomiast u Agaty Zając robi wrażenie próba zmierzenia się z iluzją tromple l’oeil, gdzie niczym w słynnym temacie qoudlibet, czyli inaczej zasłanianiu fragmentu obrazu tkaniną, która miałaby skrywać w tajemnicy przed odbiorcą swój pierwszy plan, Agata nie pozostawia nam cienia wątpliwości, że w swojej pracy przemyciła nam nutę wysmakowanej intrygi.  

Niewątpliwie przyciągającymi uwagę są również prace niemalże bliźniacze, gdyż ujęte z tego samego miejsca przez osoby, Annę Michałkowicz i Maję Karwowską, które to obie mają tendencje do hiperrealizmowania obrazu, z naciskiem na kontrast i detal. Obie lubią czerń. Jednak ukazują tą scenę w różnoraki sposób, oddając inne odczucie i stan rzeczy w przestrzeni. 

Autor- Anna Michałkowicz. Format B-2

Rysunek Anny Michałkowicz dramatyzuje przedstawienie swoim wyrazistym cieniem ostrego światła, jak w obrazach Giorgio Chirico. Maja natomiast rozpuszcza tło i nadaje inne nadrealne ujęcie tej scenie, nieco bardziej bojaźliwie i lekkodusznie. Obie uczennice są początkującymi naszymi wschodzącymi gwiazdami. Ciekaw jestem ich przyszłości.

Czarna mocna kreska, żywioł i emocja. Papier się ugiął, ale czy kamień litograficzny również się nada? Z dynamicznym przyłożeniem, Katarzyna Nasiewicz prowokuje. Jakby pracy czegoś brakowało, to na pewno nie mocnego docisku ołówka do kartki, wyciągając grafitową czerń. Duży format, duży rozmach, lekka naiwność. Odejście od obserwacji umyka, kiedy pojawiają się emocje. Jedni je kultywują, inni doradzają powściągliwość i pokorę.  

Autor- Katarzyna Nasiewicz. Format B-1

Również w większym formacie, rysunek Joanny Salwiczek przypomina niebanalne rozwiązania rodem z czasów Rembrandta. Rozpięta kompozycja diagonalna, w dopełnieniu do pionów, ustawionych w relacji z szerokością 1:4 / 1:5, dopinguje rozpiętość napięć. Tak jak napięta jest tkanina w obrazie Joanny, tak również kompozycja pracy ją ukazuje. Lekkość i dynamika, w zestawieniu z ciężarem i napięciem. Chapeau bas. 

Autor - Joanna Salwiczek. Format B-1

Ostatni rysunek, który chciałem wyróżnić w tym artykule spośród uczniów Akademii Miniatura w 2022 roku, jest praca Adama Banasiaka. Zupełnie nadrealna, czy wręcz surrealna wizja tejże materii, zdaje się jakby płynęła swoim własnym szelfowym pięknem. Przed Adamem jeszcze wiele pracy, determinacji i pokory… jednak poczynił on swój milowy krok do przodu i będziemy mu się czujnie przyglądali, jak w przyszłości urzeknie nas ponownie swym talentem. 

Autor - Adam Banasiak. Format B-2

Przyjrzyjmy się pracom uczniów z poprzednich lat edukacji w Atelier Miniatura…

Niezapomniana twórczość Gabrieli Piwar (odsyłam do osobnego artykułu ) w wydaniu wielkoformatowej pracy stworzonej w technice wydrapywania tuszu pokrytego na pasteli olejnej na papierze. Prace, których początek krył się w studium draperii… dalej uwolnił ją potencjał wyobraźni.

Rys. Gabrieli Piwar. 2019r.
Dominika Anuszkiewicz

W kolorze studenci również podejmują temat draperii – na późniejszym etapie nauki { w programie Pictura Minoris } W końcu rysunek czemuś ma służyć.

Życzę Tobie kolejnych sukcesów na polu studium draperii, wytrwałości i pracy.

Per aspera ad astra.

dr Rafał Podgórski

Mal. Julii Lubczyńskiej